למידה מבוססת אתגרים (CBL) – העתיד של החינוך והחדשנות
למידה מבוססת אתגרים (CBL) היא גישה חינוכית חדשנית שפותחה על ידי Apple, המשלבת חשיבה יצירתית, טכנולוגיה ושיתוף פעולה לפתרון בעיות מהחיים האמיתיים. המטרה היא להכשיר לומדים – בין אם תלמידים, סטודנטים או עובדים – להתמודדות עם אתגרים גלובליים ולפיתוח פתרונות יצירתיים עם השפעה ישירה. השיטה כבר אומצה על ידי ארגונים ומוסדות חינוך מובילים ברחבי העולם בזכות יכולתה לשפר מיומנויות ולהגביר מעורבות בלמידה.
CBL - challenge based learning - עשתה עליה לישראל בשנת 2017 באמצעות חברת westart כחלק מאג׳נדה חינוכית שליבתה, פתרון בעיות מורכבות.
CBL -(למידה מבוססת אתגרים) היא מסגרת למידה (framework) הניתנת ליישום בכל תחום למידה ובכל סדר גודל. ניתן ללמד וללמוד באמצעותה שיעור אחד, פרויקט שנתי או לעצב ברוחה את כלל הלמידה בבית הספר. העקרון המנחה הוא למידה מתוך עניין אישי של הלומדים.ות סביב נושא שיש לו משמעות לחייהם ולקהילה בה הם.ן חיים.תהליך הלמידה בנוי מ-3 שלבים עיקריים כפי שהם מופיעים באיור למעלה. - למצוא עניין, לשאול עליו שאלת עומק שניתן לתרגם אותה לאתגר רלוונטי. - סביב האתגר נבנה תהליך של מחקר שמטרתו להוביל לפיתוח פתרון. - לאחר פיתוח הפתרון מגיע שלב הפצה ושיתוף הידע יחד עם תהליך של יישום הפתרון.
יתרונות לחברות
שיטת ׳למידה מבוססת אתגרים׳ עוזרת לחברות לפתח צוותים שמסוגלים להתמודד עם בעיות מורכבות תוך שיפור היצירתיות והחדשנות. האתגר מוביל לעשייה ממשית בתוך סביבת העבודה, ומחבר בין הארגון לבין פתרונות מתקדמים בשיתוף פעולה עם מוסדות חינוך.
שיפור כישורי פתרון בעיות: מחקרים הראו כי חברות כמו גוגל ואינטל המשתמשות בגישות מבוססות אתגרים ראו שיפור משמעותי ביכולת העובדים לייצר פתרונות חדשניים ולחשוב מחוץ לקופסה. לדוגמה, מחקר שנערך באוניברסיטת ברקלי הראה עלייה של 25% ביכולת החדשנות של העובדים לאחר יישום השיטה
[קישור למחקר].
חיזוק הקשר עם מוסדות חינוך: שיתוף פעולה בין חברות ואוניברסיטאות באמצעות CBL מאפשר לחברות ליישם פתרונות טכנולוגיים בשטח תוך שיתוף פעולה חינוכי רלוונטי עם אתגרים מהתעשייה
[קישור לדוגמאות מיישום חברות טכנולוגיה].
יתרונות לאוניברסיטאות
אוניברסיטאות המשתמשות בלמידה מבוססת אתגרים רואות את ערך השיטה גם בשיפור האפקטיביות של תהליכי הלמידה וגם בחיזוק הקשרים עם התעשייה.
שיפור מעורבות ויכולת יישום מעשית: באוניברסיטת מלבורן, סטודנטים פיתחו פתרונות תחבורה חדשניים תוך שישה חודשים בלבד בשיתוף פעולה עם העירייה. השיטה אפשרה להם להתמודד עם אתגרים מהשטח ולפתח כישורים מעשיים תוך זמן קצר
עלייה במוטיבציה ללמידה: מחקר שבוצע ב-MIT מצא עלייה של 30% במוטיבציה של סטודנטים שהשתמשו בשיטת CBL בהשוואה לשיטות למידה מסורתיות. השילוב של אתגרים מהעולם האמיתי עם שיטות למידה חדשניות הוכיח את עצמו כדרך יעילה להעלות את מעורבות הסטודנטים
יתרונות לבתי ספר
בתי ספר המאמצים את שיטת למידה מבוססת אתגרים מדווחים על מעורבות גבוהה יותר מצד התלמידים, שיפור בהישגים החינוכיים והכנה טובה יותר לעולם המודרני.
שיפור הישגים ושיתוף פעולה: בבית הספר הבינלאומי בהלסינקי, תלמידים עבדו על פרויקטים להפחתת בזבוז מזון בבתי הספר, מה שהוביל לשיפור ניכר בשיתוף הפעולה ביניהם ולהעלאת רמת ההישגים הלימודיים
יכולת חשיבה ביקורתית משופרת: מחקר שנערך בבתי ספר תיכוניים בקליפורניה מצא כי תלמידים שלמדו באמצעות CBL הפגינו ציונים גבוהים יותר במבחני חשיבה ביקורתית ויכולת פתרון בעיות, לעומת תלמידים שלמדו בשיטות מסורתיות
---
**למידה מבוססת אתגרים** מציעה גישה ייחודית שמעצימה את כל השותפים בתהליך הלמידה – מהתלמידים דרך האוניברסיטאות ועד לארגונים – ומאפשרת לכולם לפתח פתרונות מעשיים ורלוונטיים. השיטה מחזקת את הקשר בין חינוך לתעשייה ומקדמת דור חדש של לומדים ועובדים יצירתיים, סקרנים וחדשניים.
---
עוד על הרגלי החשיבה בהם השיטה תומכת
למידה מבוססת אתגרים (CBL) והרגלי חשיבה
חשיבה על החשיבה שלך
שיטת CBL שמה דגש על ׳רפלקציה׳. דרך תהליך זה, הלומדים הופכים מודעים לדפוסי החשיבה שלהם ומפתחים מסגרות אישיות לניהול החשיבה שלהם. זהו כלי חשוב לשיפור המודעות העצמית והיכולת להתמודד עם אתגרים.
יישום ידע קודם במצבים חדשים
המסגרת של CBL מספקת תמיכה ללומדים לנצל ידע קודם ולהעביר את הלקחים שנלמדו ליישום במצבים חדשים. הכוונה היא לעודד את הלומדים להיעזר בניסיונם כדי להתמודד עם בעיות חדשות ומורכבות.
להגיב בסקרנות ובהתפעלות
אחת המטרות של CBL היא לא רק למצוא את הפתרון הנכון, אלא להיכנס להרפתקה שמטרתה לחקור לעומק ולהבין שהעולם מלא בפלאים ותעלומות. הגישה מפתחת ׳סקרנות׳ והערכה לאתגרים מהחיים האמיתיים.
חשיבה ותקשורת ברורה ומדויקת
במהלך ההתמודדות עם האתגר, הלומדים לומדים ׳לחשוב ולתקשר בצורה ברורה ומדויקת׳. כדי לפתח פתרון אפקטיבי, על החשיבה להיות ברורה והתקשורת מדויקת וממוקדת.
חשיבה גמישה
הטבע המחזורי של CBL מחייב את הלומדים ׳לבחון רעיונות מזוויות שונות׳, לחשוב בדרכים חדשות ולייצר גישות חלופיות לבעיות המוצגות בפניהם.
חשיבה בינתחומית
הלומדים ב-CBL נעים באופן טבעי בין חשיבה עצמאית לשיתופית. הלומדים מפתחים ׳בעלות על תהליך החשיבה שלהם׳ באמצעות אינטראקציה מתמדת עם הצוות, התוכן והמומחים החיצוניים.
ניהול אימפולסיביות
בשלב ה-Investigate (חקירה) של CBL, הלומדים מקבלים כלים כדי להימנע מהסקת מסקנות מהירה ולחפש פתרונות מבוססים יותר. התהליך מעודד ׳שליטה עצמית׳ ובחינה מעמיקה של הבעיה לפני נקיטת פעולה.
איסוף מידע דרך כל החושים
שלב ה-Investigate מאפשר ללומדים ׳לחקור את העולם דרך עדשות וחושים שונים׳, ולהשיג הבנה רחבה יותר של האתגר הנמצא מולם.
שאיפה לדיוק
CBL מדגישה את ׳הבעלות על תהליך הלמידה׳. הלומדים מציבים סטנדרטים גבוהים לעצמם ומפתחים אסטרטגיות לשיפור מתמיד ולדיוק בעבודה שלהם.
נטילת סיכונים אחראיים
ב-CBL משולבת גישה של "גבולות ההרפתקה", שבה הלומדים ׳מעודדים לקחת סיכונים מחושבים׳ – להיכשל, להצליח, ללמוד ולהמשיך קדימה, כחלק מתהליך הלמידה.
יצירתיות, דמיון וחדשנות
הלומדים ב-CBL נהנים מחופש יצירתי ויש להם הזדמנויות מתמשכות ׳ליצור, לדמיין ולחדש׳. בשלב ה-Act (פעולה), הכישורים הללו ממוקדים בפתרון מעשי (מוצר, שירות או תהליך).
שאילת שאלות והצגת בעיות
׳שאילת שאלות איכותיות׳ ולמידה דרך חקר ופתרון בעיות היא מרכיב קריטי ב-CBL. מהרעיון המרכזי ועד להערכת הפתרון, הלומדים מעלים בעיות ומציעים להן פתרונות.
הקשבה עם הבנה ואמפתיה
במהלך תהליך ה-CBL, הלומדים עובדים בצוותים, ומפתחים ׳הבנה ואמפתיה׳ כלפי הקהל הייחודי של האתגר שלהם. זה מפתח כישורי שיתוף פעולה וקבלת דעות מגוונות.
התמדה
CBL מספקת מסגרת תומכת ללמידה כיצד ׳להתגבר על מכשולים׳ ולעבוד בדרך ליישום פתרון.
שמירה על חוש ההומור
היות והאתגרים ב-CBL נבנים על ידי הלומדים עצמם, התוצאות עלולות להיות ׳מפתיעות ולא צפויות׳. לימוד כיצד לשמור על ענווה ולהבין את ההומור שבסיטואציה הוא חלק חשוב מהחוויה.
פתיחות ללמידה מתמשכת
CBL מכירה בכך שאין לנו את כל התשובות, אך יחד, ניתן למצוא אותן. המסגרת מעניקה ׳מבנה ללמידה מתמשכת׳ דרך גישה מתמדת לאתגרים ולפתרונות.